Iubirea, fila de poveste


Introducere:
“Sapte povesti de dragoste” este o inedita antologie de povesti care fac deja parte din ceea ce se numeste „marea literatura”. Recent publicata la Nemira, în ajunul sarbatorilor iubirii, cartea strânge laolalta unele dintre cele mai frumoase povesti de dragoste din opera unor mari clasici:

  • “Scrisoare de la o necunoscuta”, de Stefan Zweig
  • “Fericire”, de Guy de Maupassant
  • “Privighetoarea si trandafirul”, de Oscar Wilde
  • “Ultima iubire”, de Arnold Bennett
  • “Angela, poveste de dragoste în oglinda”, de William Schwenck Gilbert
  • “Eleonora”, de Edgar Allan Poe
  • “Nopti albe”, de Feodor Mihailovici Dostoievskinemira-186x186

Enuntul probei:

Scrie o scrisoare de dragoste fie unei persoane care stie deja ce simti, fie uneia pe care vrei sa o cuceresti. Lasa emotia sa curga si scoate romantismul la iveala.

…………………………….

„- Prinţul dă un bal mâine seară, murmură tânărul Student şi iubita mea face parte din suită. Dacă îi voi duce un trandafir roşu, va dansa cu mine până în zori. Dacă îi voi duce un trandafir roşu, o s-o ţin în braţe, îşi va pleca fruntea pe umărul meu şi mă va lua de mână. Dar la mine în grădină nu există nici măcar o roză roşie, aşa că voi sta de unul singur, iar ea va trece pe lângă mine. Nu-mi va acorda nicio atenţie, iar inima îmi va fi distrusă.

…………………………..

– Nu mai fi trist, strigă Privighetoarea, fii fericit, pentru că vei avea trandafirul cel roşu. Ti-l voi face eu, cu muzica mea, în lumina lunii şi îl voi colora cu sângele propriei mele inimi. Tot ce îţi cer este să iubeşti cu adevărat, pentru că Iubirea este mai înţeleaptă decât Inţelepciunea şi mai puternică decât Puterea. Aripile-i sunt de flacără şi flacără-i este trupul. Are buzele ca mierea şi răsuflarea ca tămâia.
Studentul privi în sus, ascultă, dar nu înţelese ce-i spunea Privighetoarea, pentru că el ştia doar ce era scris în cărţi.

…………………………

Când luna apăru strălucind pe ceruri, Privighetoarea zbură la trandafir şi îşi înfipse pieptul în ghimpe. Cântă întreaga noapte, iar luna rece asemenea cristalului se aplecă şi ascultă. Intreaga noapte cântă, în vreme ce ghimpele îi pătrunse adând, tot mai adânc în piept, iar sângele se scurse din el.
Mai întâi cântă despre cum se naşte iubirea în inima unui baiat şi a unei fete. Si pe crenguţele de sus ale trandafirului înflori o roză minunată, petală după petală, aşa cum şi cântecele se depănau unele după altele. La începu fu palidă ca ceaţa deasupra râului, palidă ca geana dimineţii şi argintie ca aripile zorilor. Ca umbra unui trandafir în oglinda argintie, ca umbra unui trandafir în apele iazului, aşa fu prima floare ce-nflori pe creanga de sus a trandafirului.
Dar trandafirul îi spuse Privighetorii să apese mai puternic.
– Apasă mai puternic, mică Privighetoare, mai puternic, dacă nu, se va face ziuă şi roza nu va fi desăvârşită.
Aşa că Privighetoarea apăsă şi mai mult, iar cântul ei deveni mai puternic, pentru că acum cânta despre naşterea pasiunii în sufletul unui bărbat şi în cel al unei fecioare.
Iar frunzele trandafirului fură străbătute de o tentă roz, ca aceea de pe faţa mirelui când sărută buzele miresei. Totuşi, ghimpele nu ajunsese încă la inima Privighetorii, aşa că miezul florii rămase alb, pentru că doar sângele din inima Privighetorii poate înroşi miezul unei roze.
Trandafirul îi spuse Privighetorii să apese mai puternic.
– Apasă mai puternic, mică Privighetoare, mai puternic, dacă nu, se va face ziuă şi roza nu va fi desăvârşită.
Privighetoarea apăsă şi mai puternic şi ghimpele îi atinse inima, iar ea fu sfâşiată de un chin cumplit. Cu cât mai amarnică îi era durerea, cu atât mai sălbatic şi cântul, pentru că acum cânta despre Iubirea care este desăvârşită de Moarte, despre Iubirea care nu moare nici în mormânt.
Minunata floare deveni sângerie, asemenea trandafirilor din cerurile orientale. Sângeriu era cercul de petale, iar miezul sângeriu ca un rubin.
Dar vocea Privighetorii slăbea, micile ei aripi se zbăteau, iar peste ochi i se puse un văl. Mai slab, tot mai slab îi era cântul şi simţi cum ceva o îneacă.
Apoi, din pieptul ei ţâşni un ultim şuvoi de muzică. Luna cea albă îl auzi şi uită de zori, adăstând pe cer. Trandafirul roşu îl auzi şi se cutremură în extaz, deschizându-şi petalele în aerul rece al dimineţii. Ecoul îl purtă spre peştera lui purpurie din dealuri şi-i trezi pe păstori din visare. Pluti printre trestiile râului, iar ele duseră vestea spre mare.
– Priveşte, priveşte! strigă trandafirul, floarea noastră s-a desăvârşit.
Dar Privighetoarea nu răspunse, pentru că zăcea moartă printre firele lungi ale ierbii, cu ghimpele înfipt în inimă.

Fiica profesorului stătea în uşă, înfăşurând mătase albastră pe un mosor, iar căţeluşul era întins la picioarele ei.
– Mi-ai spus că vei dansa cu mine dacă îţi voi aduce un trandafir roşu, spuse Studentul. Iată, îţi dăruiesc cel mai roşu trandafir din lume. Il vei purta deseara lângă inimă şi, în timp ce vom dansa, îţi voi spune cât de mult te iubesc.
Fata, în schimb, se încruntă.
– Regret, dar nu se asortează cu rochia mea, răspunse ea. In afară de asta, nepotul şambelanului mi-a trimis nişte bijuterii adevărate şi toată lumea ştie că bijuteriile costă mai mult decât florile.
– Pe cinstea mea, eşti foarte nerecunoscătoare, zise Studentul înfuriat şi aruncă trandafirul pe stradă, unde roata unei căruţe îl strivi.
– Nerecunoscătoare! exclamă fata. Stii ce? Eşti foarte grosolan şi, până la urmă, cine eşti tu? Un Student şi atâta tot. Nu ai nici măcar catarame de argint la pantofi, ca nepotul şambelanului. Apoi se ridică şi intră în casă.
– Ce lucru de nimic mai e şi Iubirea! spuse Studentul în timp ce se depărta…”

Nu-i nicio îndoială, iubirea e un lucru minunat. E mai preţioasă ca smaraldele şi mai scumpă decât opalul fin. Nu o poţi cumpăra nici cu perle, nici cu rodii, nici la vânzare în piaţă n-o poţi scoate. Nu o poţi cumpăra de la neguţători şi nici s-o măsori în aur.
(Privighetoarea si trandafirul, de Oscar Wilde)Sapte-povesti

Cand am vazut proba propusa de Nemira imi imaginam cearsafuri intinse de versuri si sentimente dar in acelasi timp o foaie goala. Cu ce sa incep?! Cum sa incep?! imi rasuna neincetat in minte… apoi, m-am gandit ca-i primavara, ca-i anotimpul frumos ce ne trezeste la viata, la renastere, si ca Iubirea este cel mai de pret lucru de care ne putem bucura neconditionat; iar sentimentele mele ( daca le scormonesc putin :D) vor inflori incet-incet sub razele caldute ale soarelui… sau in raza cursorului…:)

Iubitul meu,
Anul acesta se implinesc 13 ani de cand suntem impreuna, 13 ani presarati cu fericire si iubire in care ne-am descoperit si redescoperit setimentele, calitatile si defectele. Adeseori, alaturi de tine, timpul se opreste in loc iar soaptele tale fierbiti imi trasforma noptile reci si intunecate in nopti albe si pline de caldura! Iti multumesc pentru rabdarea de care dai dovada atunci cand incapatanarea devine parte din mine… pentru puterea vorbelor tale cu care ma ridici atunci cand simt ca ma prabusesc in gol… pentru faptul ca esti langa mine. In fata ta sufletul meu se deschide precum un trandafir in razele calde ale soarelui, iar atingerile tale sunt precum roua diminetii ce-mi mangaie petalele inca amortite de recele noptii. Din clipa in care am pasit impreuna, mana-n mana, prin labirintul vietii, am realizat cat de minunat este sa iubesti si sa fii iubit. Tumulturi de sentimente si trairi dulci-amare, dar magice, mi-au confirmat ca nu mai suntem doi; ci unul singur. Drept cadou de aniversare iti daruiesc sentimentele mele alaturi de o carte minunata: Sapte povesti de dragoste!

Te iubesc!

Articol scris pentru Spring SuperBlog 2013

Lasă un răspuns

Iuliana Condrea

CABINET INDIVIDUAL DE PSIHOLOGIE

Everything But The Music

The classics for those who like their music great and their sense of decency...not that much.

Books Around The Table

A potluck of ideas from five children's book authors and illustrators

despresunfood

Gateste sanatos cu Sun Food!

Minunile din gradina mea

Despre familia mea,copiii mei,gradina mea.......despre ceea ce ma face fericita

innovadbaby

Informatii utile pentru parinti in vederea alegerii si utilizarii corecte a articolelor pentru copii

Teatrul Masca Blog

un teatru altfel

